Stort sortiment!
Alltid bra priser!
Fri frakt på order över 1500 kr för medlemmar!

Kundservice

Har du frågor om betalningssätt, leveranssätt eller garantier?

På de här sidorna hittar du svar om vår webbutiks praxis.
Kolla också avsnittet Frågor och svar (FAQ)

Vid behov ger vår kundservice mer information per e-post. Du når oss på adressen kundservice@happyangler.se

Happy Angler-fiskebutikens kundservice arbetar vardagar finsk tid kl. 9-15. Vi strävar till att svara på alla meddelanden senast följande vardag.

Leveranssätt och kostnader

Den normala leveranstiden för produkter ”i lager” är 2-7 helgfria vardagar. Beställningsvarornas (varor som ej finns på vårt lager) leveranstider varierar från fall till fall. Beställningsvarornas leveranstider finns angett på produktsidorna.

Leveranstiderna kan påverkas och ändras under högsäsong. Du ser tillgång på produkten under Lagerstatus på respektive produktsida.

Du kan följa din beställning på ”Mina sidor” (om du är medlem i Happy Angler Club). Du får ett sändningsnummer när beställningen skickats från lagret.

Leveranssätt

Hämtning från en DHL Servicepoint
•   Leveransen kommer till närmaste DHL Servicepoint enligt beställningens mottagaruppgifter. DHL Finder
•   Du får en avisering till mobil eller e-post
•   Du kan följa din beställning på "Mina sidor" (om du är medlem i Happy Angler Club)
•   Du får ett sändningsnummer när beställningen skickats från lagret

Hemleverans 
•    Beställningen levereras till mottagaren efter överenskommelse med transportör. I tjänsten ingår minst ett utkörningsförsök. Om mottagaren inte nås, så aviseras mottagaren om att försändelsen kan hämtas ut vid serviceställe. Om försändelsen inte hämtats ut under uppbevaringstiden så återsänds försändelsen till avsändaren. Upphämtningstiden är vanligtvis 14 dygn.
•    Du kan följa din beställning på "Mina sidor" (om du är medlem i Happy Angler Club)
•    Du får ett sändningsnummer när beställningen skickats från lagret

Leveranskostnader

Leveranser till ombud har en kostnad på 69 kronor och hemleveranser har en kostnad på 199 kronor. Alla beställningar skickas som paket.

Paket till ombud får max väga 30 kg och ha en maxlängd på 150 cm.
Hemleveransens får max väga 31 kg och ha en maxlängd på 200 cm.
Som medlem i Happy Angler Club får du fri frakt om du handlar för mer än 1500 kronor (utan leveranskostnader och eventuella rabatter). Gäller inte hemleverans.

Ej hämtade beställningar inom 14 dagar som därmed returneras till Happy Anglers lager, berättigar Happy Angler till att debitera 299 kronor för behandlings-, administrations- och fraktkostnader.

Leverans till alternativ adress

Du kan också bestämma att beställningen levereras till någon annan adress än din hemadress, eller välja en helt annan mottagare. Leverans till en alternativ adress väljs i kassan, vid ruta "Leverans" tryck på "ändra".

Fraktförsäkring

Happy Angler försäkrar alla leveranser och paket. Om du lägger märke till att paketet skulle ha skadats under leveransen, ber vi dig vänligen kontakta Happy Anglers kundservice kundservice@happyangler.se

Klubbmedlem
För att utnyttja våra förmåner behöver du vara inloggad vid beställning. 

Är du inte ännu medlem i Happy Angler Club?
För att vara en klubbmedlem behöver du vara registrerad användare. Medlemskapet är gratis och förpliktigar dig inte till något – dessutom är förmånerna omedelbara. Gå med nu, kundförmånerna väntar!

Kontakta oss
Hittade du inte svar på din fråga på denna sida? Kontakta vår kundservice via e-post, kundservice@happyangler.se

Betalning

Betalningssätt i Happy Angler-fiskebutiken

Vår fiskebutik accepterar betalning med kreditkort samt Klarna. 
Betalning med kreditkort:

Alla betalningar med kreditkort sker via en krypterad anslutning i vår samarbetspartner Klarnas betalningssystem. Du kan betala med följande kort: Visa, Visa Electron och Mastercard. Efter betalningen flyttas du tillbaka till Happy Angler-sidornas beställningsbekräftelse.
Betalning med Klarna:
 
Med Klarna kan man betala direkt, med faktura eller delbetalning.

Om du väljer att betala med faktura eller delbetalning sköts betalningen via Happy Anglers samarbetspartner Klarna AB. För vidare frågor gällande fakturaärenden kontakta Klarnas kundtjänst på https://klarna.com/sv/privat/kundservice 

Beställningar som överstiger 1500 kr (SEK) kan betalas antingen i delbelopp eller via ett Klarna konto. Om du har handlat i andra butiker med ditt Klarna konto eller med delbetalning, adderas de enkelt till samma konto eller delbetalning.

Då du betalar med faktura eller i delar kontrolleras dina kreditupplysningar i realtid och förutsätter ett godkännande svar från Klarna i samband med betalningen. Om du väljer att betala med faktura eller delbetalning måste beställarens uppgifter (namn, adress och personnummer) stämma överens med uppgifterna i befolkningsregistret, annars kan kreditupplysningarna inte kontrolleras och därmed går det inte heller att betala med faktura eller i delbetalningar. Du måste ange ditt personnummer i samband med att du betalar med faktura eller i delbetalningar.

Den första fakturan skickas endast per e-post.
 


Returnering

14 dagars gratis bytes- och returrätt

Returneringen går lätt med returblanketten du får med leveransen. Fyll i ditt kontonummer på returblanketten och skicka tillbaka paketet. Om du valde faktura som betalningssätt behöver du inte ens skriva kontonumret. Bytes- och returrätten på 14 dagar garanterar att du får de produkter du vill ha innan du betalar ett öre för din beställning. Happy Angler tar också ansvar för reparationer och service.

Om produkten du beställt har något fel eller behöver service, reparation eller andra nödvändiga åtgärder utan att det beror på användaren, tar Happy Angler ansvaret också för detta.

Retur och reklamation
Köpet är inte slutgiltigt innan du granskat och accepterat produkterna du köpt. Därför har du 14 dagars bytes- och returrätt efter att du mottagit försändelsen. Produkten kan returneras endast om

• den är i sin originalförpackning som är i säljbart skick (inte heller förpackningen får bära spår av användning)
• den är oskadad
• den inte uppvisar tecken på användning
• produktens/förpackningens sigill och plastfilm är hela.

Fyll i returblanketten/följebrevet som kom med paketet och sätt med i returförsändelsen.

• Packa produkten eller produkterna i sin originalförpackning (förutsättning för returrätten).
• Packa med alla delar, tillbehör, bruksanvisningar, papper m.m. som kom med produkten.
• Bifoga returblanketten/följebrevet som kom med leveransen (eller en kopia).
• Produkterna i sina originalförpackningar kan gärna packas i den förpackning de levererades i.

Returnera inte paketet som brev även om det med avseende på storleken är möjligt!
Efter att du kontaktat vår kundservice (om inte annat överenskommits):

• Packa produkterna som ska servas eller som du reklamerar i sina originalförpackningar och sedan gärna i den förpackning de levererades i.
• Skicka med följebrevet du fick med försändelsen samt en kort beskrivning på felet.
• Kundservicen skickar ett returkort till dig som du kan klistra på paketet. Sedan kan du föra paketet till närmaste DHL Servicepoint. På det sättet står Happy Angler för returkostnaderna.
• Du kan också skicka returförsändelsen på annat valbart sätt. Men välj i så fall en försändelseform som kan spåras. Happy Angler ansvarar inte för försändelser som eventuellt försvinner på vägen till oss. Ett spårningsnummer garanterar att paketet du skickat kommer fram som det ska.

Skicka produkter för service/reklamation till adressen:

Happy Angler
Posti Oy
Dickursbyvägen 148, dörrarna D48-50
01530 VANDA
FINLAND

OBSERVERA OCKSÅ FÖLJANDE VID EVENTUELL RETURNERING:

- Om produkten inte kan returneras normalt med post ansvarar kunden för returkostnaderna.
- Om du gör en produktretur från ett annat land än produkten levererades till ansvarar Happy Angler inte för returkostnaderna.
- Om den beställda produkten är stor kan kunden bli tvungen att ansvara för fraktkostnaderna.
- Se till att det ursprungliga ordernumret syns tydligt på paketet, så går hanteringen av returen så snabbt som möjligt på vårt lager.

Produktretur till Rusta-varuhus
Ifall du råkar besöka Finland kan produkter du beställt i vår webbutik också returneras till vilket som helst Rusta-varuhus i Finland. Observera att returen eller produktbytet inte behandlas i varuhuset, utan ditt paket skickas från varuhuset till webbutikens lager, precis som returer som görs per post. Returen behandlas av webbutikens kundservice, så det är inte möjligt att till exempel få pengar tillbaka på Rusta-varuhuset, utan den betalade summan returneras först när returen behandlats i webbutiken. Observera också att produkten skickas från Rusta-varuhuset till Happy Angler-webbutikens lager per post, så den måste vara packad enligt det.

Service- och reklamationsretur
Om produkten du beställt har något fel eller behöver service, reparation eller andra nödvändiga åtgärder utan användarens förskyllan, tar Happy Angler ansvaret för detta. För att reklamationen ska gå så snabbt som möjligt, var vänlig kontakta webbutikens kundservice.

Om du gör en produktretur från ett annat land än produkten levererades till ansvarar Happy Angler inte för returkostnaderna.

Återbetalning
Betalningen för returnerade produkter återbetalas senast inom 30 dagar efter att produkten mottagits på Happy Angler-webbutikens lager. Happy Angler kan vänta med återbetalningen tills produkten mottagits på Happy Angler-webbutikens lager eller tills kunden bevisat att produkten returnerats. Återbetalningen sköts av Klarna Ab / Adyen.

Om Happy Angler

Företagsinformation

Happy Angler är en webbutik som är specialiserad på fiske, med 10 000 - 15 000 produkter beroende på säsongen. I vårt urval hittar du kända svenska och internationella fiskemärkesprodukter samt egna högklassiga private label-produkter. Vår långa erfarenhet av fiske och effektiv köpverksamhet gör att vi kan erbjuda våra kunder både intressanta nyheter och gamla favoriter - alltid till ett så förmånligt pris som möjligt. Vår motiverade personal och sakkunniga kundservice kompletterar vårt koncept: Inget problem är för stort eller för litet för att lösas!

Vi hör till den svenska Rusta-koncernen som i fjol hade en omsättning på ca 7,6 miljarder kronor. Rusta har ca 170 fysiska butiker i fyra länder. Happy Angler-webbutiken är lokaliserad till fyra språk och vi skickar dagligen hundratals beställningar till över 40 länder. Vår finskspråkiga webbplats finns på adressen www.happyangler.fi, på ryska betjänar vi på adressen www.happyangler.ru, och våra engelskspråkiga kunder använder webbplatsen www.happyangler.com.

Kontaktuppgifter:
Rusta Finland Oy
Portparksvägen 1     
01200 VANDA
FINLAND

Fiskebutikens kundservice:
kundservice@happyangler.se
öppen vardagar kl. 8–14

FAQ – Frågor och svar

Våra kunders vanligaste frågor med svar:

• Kan jag handla i webbutiken utan att registrera mig?
Ja det kan du! Beställningen kan göras som inloggad kund eller helt utan registrering. Vi rekommenderar att du registrerar dig i vår Happy Angler Club, eftersom det kostnadsfria medlemskapet ger många fördelar utan att du förbinder dig till någonting. Du kan läsa mer om Happy Angler Club här.

• Kan jag beställa genom att ringa er kundservice?
Vi tar tyvärr inte emot beställningar per telefon, eftersom valet av betalningssätt inte kan göras via ett telefonsamtal.

• Jag beställde men fick ingen orderbekräftelse - vad ska jag göra?
Vår kundservice hjälper dig gärna i sådana här situationer. Antagligen beror problemet på att systemet inte återförde dig till webbutiken efter betalningen och att din beställning därför inte registrerades. Kontrollera också skräppostmappen i din e-post. En del e-postprogram kan tolka vår orderbekräftelse som skräppost.

• Jag betalade precis min beställning och fick orderbekräftelsen - när skickas min beställning?
Vårt lager är öppet vardagar, med hänsyn till Finlands lätthelgdagar. Beställningarna skickas i regel antingen på beställningsdagen eller därpå följande arbetsdag, beroende på arbetssituationen på lagret. Observera att den pågående pandemin och eventuella reor belastar logistiken avsevärt. När beställningen går från vårt lager i Brutuby skickar vi alltid ett separat meddelande med ett spårningsnummer till e-postadressen i beställningen.

• Jag har glömt mitt lösenord - vad ska jag göra?
Du får ett nytt lösenord genom att klicka på länken ”Glömt ditt lösenord?” på inloggningssidan och sedan följa de instruktioner du får till din e-post.

• Vad är en rabattkod och hur fungerar den?
Happy Angler använder rabattkoder i sin marknadsföring och för att belöna sina kunder. Rabattkoden är en kort bokstavs-/sifferkombination som matas in i Rabattkod-fältet på varukorgssidan och sedan aktiveras. Beroende på situationen kan rabattkoden berättiga kunden till t.ex. en vara på köpet, gratis leverans eller en procentuell rabatt. Rabattkoden måste skrivas in i exakt den form den angivits. Beakta även STORA och små bokstäver.

• När levereras min beställning?
Vi skickar ett spårningsnummer för varje försändelse och var paketet är kan också följas med på kundens egna sidor. Leveranstidtabellen beror på flera faktorer, bl.a. leveranssättet som valts vid beställningen samt de beställda produkternas lagersaldo.

• Kan jag beställa momsfritt i mitt företags namn?
Jadå! Vi kan leverera produkter utan moms om beställaren är ett företag utanför Finland som är momsregistrerat i sitt eget land. Skicka produktnumren till vår kundservice tillsammans med noggranna faktureringsuppgifter (inkl. VAT-nummer). När du betalat vår förhandsfaktura samlas din beställning på vårt lager och levereras till önskad adress som vanlig försändelse. En momsfri beställning måste till sitt värde vara minst 10 000 SEK.

• Hur lång är leveranstiden vanligen?
De produkter som finns i lagret vid beställningstidpunkten strävar vi till att skicka följande arbetsdag. Den vanliga leveranstiden till Sverige är från två till sju vardagar.

• Var ser jag om produkten finns i lager?
På produktens egen produktsida ser du lagerstatus, alltså hur många som finns i lager. Om produkten är en beställningsvara står det och produktens leveranstid på samma ställe.

• Kan jag få leveransen till en annan adress - eller till en annan mottagare?
Javisst! Du kan ange mottagarens uppgifter i samband med beställningen. Du kan också välja att hämta paketet på en valbar DHL Servicepoint.

 

Coronavirus

Information om coronavirusets påverkan på beställningar och webbutikens praxis.

Våra kunders och vår personals säkerhet är mycket viktig för oss och vi på Happy Angler gör allt för att du även i fortsättningen ska kunna skaffa fiske- och båtprodukter på ett tryggt sätt.

Happy Anglers personal, lager och samarbetspartner inom logistik följer noga de rekommendationer som getts för att hindra infektionsspridningen, bl.a. genom effektiverad handhygien. Vi vill göra vår del för att förhindra smittspridningen och samtidigt trygga vår personals hälsa. Därför har större delen av våra anställda gått över till distansarbete, men vi finns ändå där för er. Webbutikens kundservice är öppen normalt, vardagar kl. 9.00-15.00 (finsk tid) på adressen kundservice@happyangler.se.

Är det tryggt att beställa från webbutiken?

Konsumenterna kanske är oroliga över smittorisk via paket. Institutet för hälsa och välfärd har angett följande:

Det nya coronaviruset smittar i första hand via dropp- och kontaktsmitta när en person hostar eller nyser. Enligt nuvarande vetskap är smittan via ytor inte betydande. Coronavirusar är sådana till sin struktur att de inte hålls smittfarliga på ytor en längre tid, särskilt inte i varierande temperaturer.

Enligt Finlands Institutet för hälsa och välfärd smittar coronavirus inte med leveranser och inga smittor som fåtts genom hantering av varor har konstaterats. Vår webbutiks beställningar plockas, packas och skickas av Finlands Postis centrallager, där man iakttar extrem hygien och desinficering av lokalerna. Posti har också gett hela sin personal instruktioner om god hand- och hosthygien och poängterar dess betydelse.

I leveransen av paket från Happy Angler kan förekomma små fördröjningar, eftersom vissa undantagsrutter och begränsningar måste följas. Beställningar som returneras till webbutiken kan vi hantera normalt så fort de anlänt till Finland.

Nu är det mycket viktigt att leveranser inte bara har mottagarens namn och adress utan även mobiltelefonnummer. På vissa områden förekommer undantagsarrangemang i leveranser och mobilnumret hjälper kunden få en snabbare leverans.

Tillgången på produkter samt lagerstatus Vi har rikligt med produkter i vårt centrallager. Du ser det aktuella lagersaldot på produktsidorna.

Källor: Posti, Matkahuolto, DHL och Experience Commerce Finland
Kundservice
Leveranssätt och kostnader
Betalning
Returnering
Om Happy Angler
FAQ – Frågor och svar
Coronavirus

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inte exklusiva erbjudanden, rabattkoder och guider!